|
Jaar 0000
De schepping van de hop
De schepping van de hop wordt traditioneel en volgens de mythe
toegeschreven aan Lucifer - de gevallen aartsengel - waar er een hele
ferme hoek van af was.
Vandaar misschien dat er ook aan vele hoptelers en hopdrinkers een hoek van af is.
Want pas op! De hop is een duivelse plant die ten hemel opstijgt! |
|
|
|
|
Jaar 002 - Over ‘ale’ en ‘bier’ – G. Vandermarliere
Over de ‘ale’ en waar die naam vandaan komt en de
‘bio’ – het walhalla en de bierhemel….
|
|
|
Jaar 003 - Van Lucifer en de verboden vrucht van Eva –
G. Vandermarliere
Waarin uitgelegd wordt waarom de hop eigenlijk niet echt door God geschapen is –
en de waarheid van de hop dus eigenlijk niet Gods waarheid is….
|
|
Jaar 60 - De drinkplechtigheden van de Germanen – G. Vandermarliere
Over Braga en de Joelfeesten en hoe de vrouwen hun mannen aan het dromen brachten …. En over Curmi en Korma of gerstebier …
|
|
|
Jaar 400 - Birgit van Kildare
‘t Is een rare heilige die in haar gebed aan God een meer van bier
vraagt om haar volk van de ‘hondersnood’ te redden. En wat groeide er
op het graf van Tristan en Isolde?
En hoe zit dat met die heilige bronnen of ‘bornen’ – zijn we allemaal ‘gebornen’ met het drinken van bier?
|
|
Jaar 493 - Het kerstenen van het bier – G. Vandermarliere –
Over de ‘heiligen’ die afgodisch bier gingen kerstenen,
waarbij Vedastus of Gaston een belangrijke rol speelde maar natuurlijk
ook ‘Gangoen’ die toch wel een geval apart was. |
|
|
Jaar 500 - Vedastus
Vedastus heeft niet alleen Clovis catechismusles gegeven, maar hij
heeft ons heidenen ook nog eens bekeerd tot het drinken van gewijd
bier. En daarbij komt het nog dat hij de ‘lutte met de beer’
uitgevonden heeft en waarschijnlijk de echte uitvinder van de teddybeer. |
|
Jaar 640 - Het kerstenen van het minnedrinken
Het heidense bierdrinken – en vooral het ter ‘minne’ drinken – moest
ook gekerstend worden. De Heilige Geertrui zorgde onder andere daarvoor
maar ook ons aller Sinte Berten! Lees en kijk en herdenk deze heuglijke
gebeurtenissen !
|
|
|
Jaar - 680
Sint Winnox - is een heilige van mijn hart – niet alleen zorgde hij voor een mirakel door de molen uit te vinden
maar daarmee zorgde hij ervoor dat het mout of het gruut kon gemalen
worden voor de edele graandrank. Maar wat is dat nu toch weeral: GRUUT?
|
|
Jaar 820
Was lupulus humulus.
|
|
|
|
|
Jaar 850 - Vikingen
De mannen van het noorden brachten ook hun drank mee mee –
en mee of mede was een godendrank gemaakt met hummel of hop!
En dat brouwden ze in heilige ketels.
|
|
|
Jaar 900 -
Wie nog nooit den ‘witten’ heeft gehad, heeft ook nog nooit hommel geplokt!
En wie de witte wieven gezien heeft, zal ze nooit meer vergeten!
|
|
Jaar 1040
Afflighem – de heilige Arnoldus – Sint Truiden en gruut – ... tussen heiligheid en dronkenschap.
|
|
|
Jaar 1100
Professor Deploige aan de toog en toch geen toogpraat maar onderbouwd historisch biercultuuronderzoek!
|
|
Jaar 1110
Hildegard von Bingen – Lambertus van Sint-Omaars en de Sachsenspiegel en hop!
|
|
|
Jaar 1245
De oudste hommelakten in Vlaanderen en de cervoise van Boileau!
|
|
Jaar 1260
Volgens Ackersdijck is ‘gruut ‘ een soort plantenmix – wat een idee!
Was de ‘cervoise’ van Boileau – zoals het bier bij ons en wat mocht daar dan niet in?
|
|
|
Jaar 1270
Het leutige verhaal van Cambrinus – de echte Cambrinus – de Vlaamse Cambrinus of sprak hij toch Frans?
|
|
Jaar 1300
Wat is gruut – toch alleszins iets anders dan de plantenmix van Ackersdyck.
Hoe geraakte moeder de vrouw aan haar Maarts bier?
Hoe zag de impost op de bieren in Brugge er in 1284 er uit?
|
|
|
Jaar 1307
De stadskeuren van Yper uit 1307 leren ons ook iets over het bier net als de keure van Hazebroek uit 1336 .
Zat er hier gagel in het bier? En was dat gezond?
|
|
Jaar 1315
De opkomst van het hopbier in Holland; het Rijnland, Kennemerland en West-Friesland – en zo tot in Delft en Middelburg!
|
|
|
Jaar 1336
Een brouwerij in Genk en in Alken ! Ook de brouwers van Sint-Truiden laten van zich horen en van hun paansheyns.
|
|
Jaar 1371
Van het hopbier in Vlaanderen – de grote doorbraak! hoppe in Tricht en het Caedegruut! – hop in Heusden Nederland! -
Het banpaanhuus in Peer – De brouwerij in Alden Biesen en het Apostelhuis
|
|
|
Jaar 1392
D’ordonnanche van de hoppen te Dendermonde – de Duitse Hanze op drift –
de lege tonnenverzamelaar van Sluis – Keytebier of koyt of cuyt - Hop
hop hop hopbier!
|
|
Jaar 1410
De Costumen voor de Ieperse browers en het Iepers bier
|
|
|
Jaar 1418
Terug naar Limburg – en het Tongers bier
|
|
Jaar 1429
De hoptienden te Poperinghe worden veranderd. Vanaf nu zal men deze
niet meer op het veld komen halen, maar men dient een bedrag te betalen.
De Poperingse hommelboeren zijn content met deze afgedwongen regeling.
Lancelot Blondeel herschildert het Lam Gods en hij verzet niet alleen de
ogen van het lam maar voegt er ook hop bij. Terwijl hop niet te vinden
is op het hoofdpaneel - waar anders alle planten op staan - staat er nu
opeens hop tussen twee aapjes!
|
|
|
Jaar 1433
In Sint Truiden komt er een verplicht recept om bier te brouwen - een eerste'reinheitsgebot!
Te Poperinghe krijgen we in 1450 een verlenging van het recht op het
innen van accijnzen en in 1454 nog eens een verlenging.
Met een speciale vermelding voor het bier!
|
|
Jaar 1450
We geven hier de keuren uit Leiden wat ons een zicht geeft op hun drinkgewoonten maar ook waar de hoerenwijk van Leiden was.
Daarnaast horen we wat een wijnkoop of lyfcoope wilt zeggen. In 1455 is er het ‘paanhuys van Meldert’ in Limburg.
in 1457 wordt er een hopmaat in Brussel betpaald. In 1463 komt er te
Sint Truiden een regeling tussen de particuliere en de professionele
brouwers.
|
|
|
Jaar 1474
Het knolbier te Hasselt en de brouwers te Brugge. Het
kruidenboek van Peter Schoyffer uit 1484 toont een wel heel
eigenaardige hop.
In 1491 komt er een ‘banbrouwerij te Hasselt. In 1500 verschijnt ‘Den herbarius in Dietsche’ met een afbeelding van de hop.
|
|
|
|
|
|